Sista ansökningsdag:
2024-12-27
Arbetsplats:
Avesta kommun
Kommun:
Avesta
Yrkeskategori
Elevassistent
Anställningsform:
Tidsbegränsad anställning
Omfattning:
Heltid
Antal tjänster:
1
Kontakt
Sara Eriksson
Rektor
0226-645161
Tillgänglig för frågor från och med 5/8
sara.eriksson@avesta.se
Facklig företrädare
Fackliga kontakter se:
www.avesta.se/fackliga-organisationer
Om arbetsplatsen
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Skogsbo skola är en F-6 skola med ca 380 elever. Skolan ligger strax utanför centrala Avesta. På skolan arbetar vi aktivt med att skapa goda förutsättningar för lärande, genom att erbjuda en trygg lärandemiljö och undervisning av god kvalitet, såväl i skolan som på fritidshemmet. Vi är partnerskola med Högskolan Dalarna vilket innebär att vi tar emot lärarstudenter varje termin, något som bidrar till vår vetenskapliga grund och utveckling av vår verksamhet.
All undervisning på skolan ska genomsyras av våra tre ledord: glädje, arbetsro och utmaningar, för att ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.
Arbetsuppgifter
Skolgruppspersonalen ska vara ett stöd för elever med beteenderelaterad problematik i deras utveckling mot måluppfyllelse. Ge stöd för personlig utveckling så att eleven kan ta till sig kunskap i skolan. Arbeta för att eleven ska kunna delta i klassundervisning tillsammans med andra. Skolgruppspersonalen ska ha ett helhetsperspektiv på eleven och samverka med andra för att hitta strategier för att stötta elevens skolsituation.
Skolgruppen ingår i rektorsområdets resursteam och arbetar särskilt med elever med beteendeproblematik. Resursteamet arbetar mot elever och pedagoger på båda skolorna utifrån behov.
Skolgruppen arbetar främjande, förebyggande och åtgärdande och för att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, skolnärvaro, utveckling och hälsa. Exempel på insatser är social färdighetsträning, ART eller liknande program för självkontroll och personlig utveckling, motiverande samtal, förebyggande klassarbete/grupputveckling, beteendeanalys, observationer och kartläggning samt handledning av såväl elever som pedagoger. Vidare arbetar skolgruppen med att skriva, genomföra och utvärdera handlingsplaner, kontakter med vårdnadshavare och andra myndigheter, problemlösning, vardagsstöd med struktur. Skolgruppen deltar vid EHT. Viss undervisning kan ingå i arbetet med att ge eleverna en individuell stöttning. Till skillnad från elevassistenter arbetar skolgruppen med flera elever samtidigt och är inne som en åtgärd under en avgränsad tid. Målet med arbetet är att eleverna deltar i sin ordinarie undervisningsgrupp.
Kvalifikationer
Arbetsuppgifterna i skolgruppen förutsätter att du besitter en personlig mognad och en förmåga att skilja på det personliga och professionella. Du behöver vara stabil och kontrollerad i stressiga eller pressade situationer. Vi söker någon som är självgående men ändå har en god samarbetsförmåga och har en förmåga att skapa goda relationer, då goda relationer med såväl elever som personal är grundläggande för arbetet. Du behöver vara i god fysisk form, då aktiviteter med elever/grupper ingår i arbetsuppgifterna. Din förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift ska vara god. Du behöver kunna uttrycka dig på ett tydligt sätt och ha strategier för att ditt budskap når fram. God IT vana är en förutsättning för att kunna hantera skolans olika IT system och dokumentationsuppgifter.
Då Skogsbo skola är en mångkulturell skola så behöver du ha en kulturell medvetenhet, att du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Vi ser att erfarenheter av arbete på en mångkulturell skola som meriterande.
För att kunna möta våra elevers behov behöver du ha kunskap om barns utveckling och olika neuropsykiatriska funktionsvariationer. Erfarenhet av arbete med elever med NPF problematik, utåtagerande elever, icke studiemotiverade elever eller hemmasittare är meriterande.
Högskoleutbildning i form av socionom eller beteendevetarutbildning eller utbildning arbetsgivaren anser likvärdig är meriterande för tillsättning av tjänsten
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: 2025-01-10
Tillträde enligt överenskommelse
Tidsbegränsad till: 2025-06-19
Referensnummer: C224274/2024
Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.