Östersunds kommun

Verksamhetsutvecklare Enheten för hållbar omställning

Tjänsten som verksamhetsutvecklare är organiserad inom enheten för hållbar omställning på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen. Det är en projektanställning t.o.m. 20271231.

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Enheten för hållbar omställning skapar förutsättningar, bygger förmågor och stärker kulturen för förändring i hela social- och arbetsmarknadsförvaltningen. Vi bygger framtidens socialtjänst genom att möjliggöra omställning, utveckling och samskapande. Hos oss pågår ett arbete för att göra tjänster mer tillgängliga och än mer behovsstyrda tillsammans med medarbetare och invånare. Det vi gör varje dag är värdeskapande för dem vi möter och vi strävar efter att göra verklig skillnad i människors liv. Du kliver in i ett viktigt skede där vi både utvecklar och stärker vårt arbete inom ramen för olika omställningsarbeten såsom kommunens tillväxtmål och den social hållbarheten. Det här är en möjlighet för dig som vill bidra till något större och vara en del av ett engagerat sammanhang med både hjärta och driv. Du kommer arbete nära förvaltningsledningen och som stöd till förvaltningens olika sektorer.

 

Ditt nya jobb 

Östersunds kommun står inför flera stora omställningar inom social- och arbetsmarknadsförvaltningen. Nämnden har satt en tydlig riktning: vi ska öka tillgängligheten i våra tjänster och insatser och utveckla en mer behovsstyrd verksamhet i samskapande med invånare och samarbetspartners.

Den nya socialtjänstlagen är införd, och både samsjuklighetsutredningen och aktivitetskravsreformen är på väg. Dessa förändringar kräver att vi utvecklar arbetssätt, strukturer och samverkan. För att driva detta arbete framåt söker vi nu en verksamhetsutvecklare med fokus på dessa omställningar.

Till en början kommer ditt uppdrag främst att handla om den nya socialtjänstlagen. Du kommer samordna insatsutvecklingen utifrån nationella skatta läget, nuläges- och behovsanalysen som tagits fram, samt hålla ihop den kommande nationella lärprocessen. Parallellt kommer du att sätta dig in i och samordna kommunens förberedelser för aktivitetskravsreformen och samsjuklighetsutredningen. Detta innebär ett nära samarbete med både våra verksamheter och externa aktörer, du blir en central länk i att stärka och utveckla samverkan över gränser.

Omställningen är mer än en organisatorisk förändring, den är en möjlighet att rita om den sociala välfärdskartan i Östersund. I ditt uppdrag ingår att ta fram en plan för arbetet, skapa goda förutsättningar för implementering samt följa upp och utvärdera utvecklingen. Du kommer bidra till helhet, kvalitet och riktning genom att ta fram underlag, omvärldsbevaka och bygga relevanta nätverk.

För att lyckas i rollen behöver du trivas med att vara spindeln i nätet. Du gillar service, samskapande och att driva processer framåt. Du är flexibel, hittar lösningar även när förutsättningar förändras och ser möjligheter där andra kan se hinder.

Hos oss får du arbeta i en miljö där kreativitet finns, nytänkande uppmuntras och mod uppskattas.

 

Vanliga arbetsuppgifter 

  • Samordna insatsutvecklingen utifrån skatta läget, den nuläges och behovsanalys som är framtagen, samordna den kommande lärprocessen som navigeras nationellt utifrån omställningen mot ny socialtjänstlag.
  • samordna och driva arbetet med NUSO.
  • Sätta dig in och ta fram en plan för hur kommunen behöver förbereda för aktivitetskravsreformen.
  • Sätta dig in och ta fram en plan för hur kommunen behöver förbereda för samsjuklighetsutredningen.
  • Stärka och utveckla samverkan mellan kommunens förvaltningar samt externa aktörer.

 

Din kompetens 

  • Socionomutbildning.
  • Erfarenhet av lagstiftning och regelverk som styr social och arbetsmarknadsförvaltningens arbete.
  • Mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt.
  • God förståelse och erfarenhet för verksamhetsutveckling, samordning och kvalitetsarbete. Gärna inom offentlig sektor.
  • Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ.

 

Vi söker dig 

För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklare behöver du ha en god förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter och hitta lösningar även när förutsättningarna skiftar.

Du är tydlig i din kommunikation, både i tal och skrift, och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla information. Du har god förmåga att ta egna initiativ, att både arbeta självständigt samtidigt som du har en mycket god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra för att nå gemensamma mål och hålla fokus på helhetssyn.

Samtidigt är du strukturerad, och har lätt för att planera, prioritera och följa upp ditt arbete för att säkerställa kvalitet och att vi är på rätt väg.

Vi söker dig som är lyhörd, engagerad och har en positiv grundinställning. Du är trygg i dig själv, tar ansvar och har en god förmåga att skapa relationer och bygga samarbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

 

En hälsning från din blivande chef 

Vill du ha personlig utveckling i en stimulerande miljö där vi tillsammans gör skillnad så ser jag fram emot att arbeta tillsammans med dig! Såklart värdesätter jag även att vi skickliggör varandra, har roligt tillsammans och  hittar på annorlunda arbetssätt som skapar lekfullhet i vardagen. 

 

Så går rekryteringen till

Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.

Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

 

Vad erbjuder vi?

Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html

 

Om Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Att jobba med hjärtat är att vara med och skapa förutsättningar för att alla i Östersund ska kunna leva ett enklare, rikare och tryggare liv. Hos oss kan det innebära att du jobbar med invånare i alla åldrar inom såväl öppenvård, arbetsmarknad och socialtjänst. Det är viktigt. På riktigt.

 

Upplysningar

Emelie Erixon

Biträdande Förvaltningschef

0761040718

 

 

 

Sista ansökningsdag

2025-12-02

 

 

Ansök nu

 

« Tillbaks till listningen

Lediga jobb hos företaget

publicerat 2025-10-22

Administrativ samordnare till hemtjänst Staden nedre

Med din helhetssyn, goda omdöme och tydliga kommunikation ser du till att det dagliga arbetet på enheten fungerar.
Läs mer
publicerat 2025-11-20

Gis-ingenjör vikariat

En av våra GIS-ingenjörer går på föräldraledighet och det behövs ett vikariat minst ett år från 1/3- 2026.
Läs mer
publicerat 2025-11-20

Vi söker en LSS/biståndshandläggare till team LSS/Socialpsykiatri

Socionomprogrammet eller annan högskoleutbildning som prövas likvärdigt.
Läs mer
publicerat 2025-11-18

Skolkurator

Du är professionell och respektfull i ditt bemötande av elever, vårdnadshavare och kollegor.
Läs mer
publicerat 2025-11-18

Socionom till samordnartjänst för ledsagar- och avlösarservice

Är du en strukturerad och driven socionom med kunskap inom funktionshinderområdet?
Läs mer
publicerat 2025-11-19

Planarkitekt

Du är arkitekt, landskapsarkitekt, fysisk planerare, samhällsplanerare eller har annan likvärdig utbildning.
Läs mer
publicerat 2024-11-22

Söker du ett jobb som uppfyller kraven för permanent uppehållstillstånd?

Ladda upp ditt CV idag, så matchar vi dig med jobbmöjligheter som passar dig!
Läs mer
publicerat 2025-11-11

Projektledare

Vi söker dig som är strukturerad och flexibel, med en trygg och kommunikativ ledarstil.
Läs mer
publicerat 2025-11-11

Enhetschef Ledningsnät

Högskoleutbildning alternativt likvärdig erfarenhet förvärvad från yrkeslivet som arbetsgivaren ser som relevant.
Läs mer
publicerat 2025-11-11

Administrativ chef med personalansvar

I rollen får du en central uppgift i att bygga upp och leda den nya administrativa enheten mot en gemensam riktning.
Läs mer
publicerat 2025-11-13

Måltidsutvecklare till Vård- och omsorgsförvaltningen

Kostekonom, kostvetarexamen, dietist, examen i mat och måltidsvetenskap eller annan eftergymnasial utbildning.
Läs mer
publicerat 2025-11-14

Socialsekreterare till enhet försörjning

Vi söker dig som har socionomexamen och ett stort engagemang för att hjälpa andra.
Läs mer
publicerat 2025-11-14

Avfallsrådgivare (inriktning planering)

Högskoleutbildning inom samhällsplanering, teknik, miljö eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
Läs mer
publicerat 2025-11-14

Avfallsrådgivare (inriktning kundbearbetning)

Arbetserfarenhet av rådgivning och/eller försäljning, gärna tjänster inom miljö- eller avfallsområdet.
Läs mer
publicerat 2025-11-17

Familjebehandlare till Familjelotsen i Östersund

Krav: Socionomexamen, pedagogisk examen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig.
Läs mer
publicerat 2025-10-30

Vikariat som biståndshandläggare på Myndighetsenheten

Socionomprogrammet eller annan högskoleutbildning som prövas likvärdigt.
Läs mer
publicerat 2025-10-30

Bibliotekarie

Du har en examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan likvärdig akademisk utbildning.
Läs mer
publicerat 2025-10-31

Projektekonom

Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, eller motsvarande erfarenheter.
Läs mer
publicerat 2025-11-03

Digitaliserings- och beredskapsjurist

Vi värdesätter en person som har förmåga att effektivt förvandla komplexa juridiska och tekniska frågor till hanterbara lösningar.
Läs mer
publicerat 2025-11-05

Behandlare, Mini-Maria Jämtland Härjedalen

Utbildad socionom- eller behandlingspedagog eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Läs mer